Trine mobil 10112015 251

De nemmeste boller

Trine mobil 10112015 251
Udsigten om morgenen fra mit køkkenvindue. Foto Trine Dueholm


Jeg laver denne langtidshævede dej 1-2 gange om ugen og bager det antal boller, jeg skal bruge hver morgen.
Det er nemt og hurtigt og duften og smagen af frisk hjemmebag kan anbefales til alle syvsovere og børn uden så meget appetit!

Dejen kan varieres alt efter brug – om det er til morgenmad, brunch, flûtes, madbrød eller lign.

Grund-opskrift:
5 dl lunt vand
15 gram gær
1-2 tsk salt
1-2 tsk sukker
1 spsk olie
*mel (se variationsmuligheder herunder)

Gæren udrøres i vandet med salt, sukker og olie. Tilsæt lidt mel af gangen i skålen og rør med grydeske indtil konsistensen er lidt som tyggegummi, klistret, men nogenlunde sammenhængende. Tildæk skålen med film og sæt i køleskabet mindst 6 timer.
Jeg har taget tid på, hvor lang tid det tager at lave dejen og jeg kan gøre det på 5 minutter.
Sættes på bageplade med bagepapir med to skeer og bages ca. 20 min. v. 200 grader. Hvis der er mere dej tilbage, sættes det blot tilbage i køleskabet og bruges næste dag.

TIP: Brug honning i stedet for sukker. Eller brug kanelsukker, f.eks. hvis I har en rest fra risengrød.
Hvis bollerne skal være lidt sødere, kan du tilsætte mere sukker eller honning. Hvis dejen er til f.eks. flûtes til mad, skal der ikke mere sukker end 1 tsk i. Men du kan tilsætte lidt mere salt, til en mad-dej.
TIP: Bager du bollerne om morgenen, så sæt bare bollerne i en kold ovn, på 200 grader i ca. 25 minutter. Det passer med, at du kan nå at gå i bad, dække bord, smøre madpakker eller lign.

Varier dejen med grøntsager og andre meltyper:
*Du kan variere dejen i det uendelige med andre meltyper eller grøntsager. Jeg laver dejen efter princippet, hvad jeg har i køkkenet. Har jeg en rest gulerødder, så bruger jeg det. Har jeg en squash til overs, så ryger den i. Har vi en rest havregryn (de sidste i posen er ikke så populære) eller lidt kanelsukker, så bruger jeg det.

Istedet for udelukkende at bruge hvedemel kan du f.eks.:
1 ) 2 dl groft speltmel og tilfør hvedemel indtil dejen er som ønsket.
2) Brug udelukkende groft speltmel, det bliver noget groft, hæver ikke så meget og skal bage længere – men de blev stadig spist med velbehag.
3) 1 fintrevet squash, 1 dl groft speltmel og tilfør hvedemel indtil dejen er som ønsket
4) 2 revne gulerødder, 1 dl groft speltmel og tilfør hvedemel indtil dejen er som ønsket
Du kan også tilsætte havregryn, nødder, solsikkekerner, hørfrø og lign. Tilsæt 1-2 dl og slut med hvedemel indtil dejen er som ønsket.
Jeg bruger aldrig dl-mål til denne opskrift, så målene er ca.-mål. Det vigtigste er at tilsætte hvedemelet lidt af gangen til sidst, indtil dejen har en passende konsistens.
Bon appetit.

 

PS: Jeg kan bedst lide at bruge økologisk gær, efter at jeg læste hvor mange sprøjtegifte, der er tilbage ifm. konventionel gærproduktion – Læs evt. her http://sosterliv.bloggersdelight.dk/2013/03/hvorfor-bruge-okologisk-gaer

En tanke om “De nemmeste boller”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>